STARRT-forumulier Ld 2.3.1.2

STARRT-formulier bij leerdoel: Ld 2.3.1.2
Je kunt software genereren voor de besturing van de machine.

Niveau eis 1:
·        Heeft algemene kennis van en inzicht in relevante en actuele vakgebieden
·        Kan kennis en inzicht toepassen in werk- of leersituaties met enkelvoudige specifieke problemen
·        Kan van een enkelvoudig probleem een analyse maken
·        Kan doelen formuleren en activiteiten bedenken om doelen te halen



S
Geef een of meer voorbeelden van opdrachten (situaties) waarmee je deze competentie kunt aantonen. Wat was er aan de hand?

Tijdens de cursus The MECHATRONIC Engineer heb ik, als deelnemer van een team van 4 studenten, een ontwerpopdracht uitgevoerd. We moesten hierbij een hovercraft bouwen die pakketjes kan afleveren. Ze noemden het een Hoverbot. Deze cursus maakte deel uit van de HBO Bachelor-opleiding Engineering, aan de HZ University of Applied Sciences te Vlissingen. Het is een eerstejaars cursus, gepland in kwartaal 2.

De opdracht uit deze cursus bestond uit het in teamverband ontwerpen en realiseren van een vaartuig, een HOVERBOT. Een autonome, zwevende robot om pakketjes af te leven in een parcours. We hadden de rol van Mechatronic Engineer.

Voor dit leerdoel moeten we software kunnen genereren voor de Hoverbot. Ik wil dit gaan bewijzen door middel van verschillende sketches.
T
Beschrijf de exacte opdracht en de taak/rol die jij had. Geef ook aan of het om een complexe taak ging en waaruit dat bleek. Wat moest je doen?

Voor dit leerdoel had ik geen concrete taak. Uiteraard heb ik met Arduino gespeeld. Daarom heb ik de colleges gevolgd en een casus uitgewerkt om te laten zien dat ik een opdracht kan inprogrammeren (bewijslast 1) en daarnaast heb ik elk componentje dat aangesloten wordt op onze hoverbot, getest via Arduino.(bewijslast 2)
A
Beschrijf de activiteiten die je achtereenvolgens hebt ondernomen in het kader van deze opdracht. Wat heb je concreet gedaan?

De activiteiten die ik achtereenvolgens gedaan heb zijn het maken van een simpele  sketch van een lampje dat aan en uit gaat. Daarnaast heb ik de relais, de servomotor en de bluetooth module aangesloten en hiermee gespeeld via Arduino. 
R
 Beschrijf het resultaat van de opdracht en hoe de verschillende betrokkenen (medestudenten, experts, opdrachtgever enzovoort) erop reageerden. Wat is er vervolgens met dat resultaat gebeurd?

Het resultaat van deze opdrachten zijn duidelijkheid van de werking en mogelijkheden van de componenten die wij kunnen gebruiken. 
R
 Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders aanpakken en waarom?

Wat ik van dit alles geleerd heb is dat je voor Arduino en voor Arduino codes prima terecht kunt op het internet omdat er op het internet ontzettend veel voorbeelden zijn van Arduino projecten met de meest uiteenlopende componenten en bijbehorende codes. Toch ben ik er ondertussen heel goed van bewust dat niet alles wat op internet staat goed is en dat je dus altijd de sketches moet controleren. 
T
 Geef een voorbeeld van een andere situatie waarin je deze competentie kunt toepassen.

Een andere situatie waarin ik deze competentie kan toepassen, is bij volgende (mechatronica) projecten op school, en wanneer ik zelf een keer een projectje wil doen, privé of voor mijn PVCC. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten