STARRT-forumulier Ld 2.2.3

STARRT-formulier bij leerdoel: Ld2.2.3
Je kunt uitvoeren c.q. een simulatie uitvoeren om te bewijzen dat het Conceptual Design de functie en bijbehorende prestaties kan leveren (kwantitatieve synthese).

Niveau eis 1:
- Heeft algemene kennis van en inzicht in relevante en actuele vakgebieden
- Kan kennis en inzicht toepassen in werk- of leersituaties met enkelvoudige specifieke problemen
- Kan van een enkelvoudig probleem een analyse make
- Kan doelen formuleren en activiteiten bedenken om doelen te halen



S
Geef een of meer voorbeelden van opdrachten (situaties) waarmee je deze competentie kunt aantonen. Wat was er aan de hand?

Tijdens de cursus The MECHATRONIC Engineer heb ik, als deelnemer van een team van 4 studenten, een ontwerpopdracht uitgevoerd. We moesten hierbij een hovercraft bouwen die pakketjes kan afleveren. Ze noemden het een Hoverbot. Deze cursus maakte deel uit van de HBO Bachelor-opleiding Engineering, aan de HZ University of Applied Sciences te Vlissingen. Het is een eerstejaars cursus, gepland in kwartaal 2.

De opdracht uit deze cursus bestond uit het in teamverband ontwerpen en realiseren van een vaartuig, een HOVERBOT. Een autonome, zwevende robot om pakketjes af te leven in een parcours. We hadden de rol van Mechatronic Engineer. 

Dat ik competent ben voor dit leerdoel wil ik gaan bewijzen door een deel van het elektrisch schema te maken met de benodigde berekeningen, daarnaast wil ik ook bijdragen aan de mechanische tekeningen door een gedeelte hiervan te tekenen. Wanneer ik deze dingen succesvol heb gedaan denk ik dat ik competent ben ten opzichte van dit leerdoel. 
T
Beschrijf de exacte opdracht en de taak/rol die jij had. Geef ook aan of het om een complexe taak ging en waaruit dat bleek. Wat moest je doen?

Wat ik voor dit leerdoel heb gedaan is het maken van een conceptual en een elektrische design.

Het was een complexe taak omdat er vaak getest en berekend moest worden.
A
Beschrijf de activiteiten die je achtereenvolgens hebt ondernomen in het kader van deze opdracht. Wat heb je concreet gedaan?

De activiteiten die ik achtereenvolgens gedaan heb zijn het maken van een zogenaamd conceptual design waarin ik oplossingen voor de criteria heb bedacht en daarna hiervoor twee mogelijke oplossingen bedacht en deze uitgewerkt als spuugmodel. Daarnaast heb ik meegeholpen aan het elektrische design waarin ik samen met Max enkele schema's gemaakt en heeft hij mij enkele berekeningen aan elektrische componenten uitgelegd.
R
Beschrijf het resultaat van de opdracht en hoe de verschillende betrokkenen (medestudenten, experts, opdrachtgever enzovoort) erop reageerden. Wat is er vervolgens met dat resultaat gebeurd?

Als resultaat kwam er een elektrisch schema uit welke nog niet geheel compleet was. Daarnaast kwamen er enkele spuugmodellen uit en meerdere CAD tekeningen. 

Het team was tevreden met de elektrische schema's, de tekeningen en de spuugmodellen die toch enig beeld geven van hoe het word.
R
Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders aanpakken en waarom?

Ik heb er van geleerd dat het belangrijk is om eerst alles te berekenen voordat je daadwerkelijk gaat tekenen want dat bespaart achteraf een hoop tijd. 
T
Geef een voorbeeld van een andere situatie waarin je deze competentie kunt toepassen.

Een andere situatie waarin ik deze competentie kan toepassen, is bij volgende (mechatronica) projecten op school, en wanneer ik zelf een keer een projectje wil doen, privĂ© of voor mijn PVCC. Het is in iedere situatie opnieuw belangrijk dat componenten goed op elkaar aansluiten. Dus door goed vooronderzoek naar benodigde componenten en het onderzoeken van belangrijke specificaties krijgt een project meer kans op goed werkend resultaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten