STARRT-forumulier Ld 2.2.1

Functieanalyse opstellen

Niveau eis 1:
- Heeft algemene kennis van en inzicht in relevante en actuele vakgebieden
- Kan kennis en inzicht toepassen in werk- of leersituaties met enkelvoudige specifieke problemen
- Kan van een enkelvoudig probleem een analyse maken
- Kan doelen formuleren en activiteiten bedenken om doelen te halen



S
Geef een of meer voorbeelden van opdrachten (situaties) waarmee je deze competentie kunt aantonen. Wat was er aan de hand?

Tijdens de cursus The MECHATRONIC Engineer heb ik, als deelnemer van een team een ontwerpopdracht uitgevoerd. Deze cursus maakte deel uit van de HBO Bacheloropleiding Engineering. Het is een eerstejaars cursus, gepland in kwartaal 2. De opdracht uit deze cursus bestond uit het in teamverband ontwerpen en realiseren van een vaartuig, een HOVERBOT. Een autonome, zwevende robot om pakketjes af te leven in een parcours. We hadden de rol van Mechatronic Engineer.
T
Beschrijf de exacte opdracht en de taak/rol die jij had. Geef ook aan of het om een complexe taak ging en waaruit dat bleek. Wat moest je doen?

Mijn taken in de Analysefase waren het analyseren van functies en het opstellen van een functieboom. Het analyseren van functies was bijvoorbeeld het omzetten van klantwensen naar functies. De complete lijst met functies vind u hier. Daarnaast was mijn taak om van deze geanalyseerde functies een functieboom te maken (zie Functieboom.)
A
Beschrijf de activiteiten die je achtereenvolgens hebt ondernomen in het kader van deze opdracht. Wat heb je concreet gedaan?

Bij mijn eerste taak in de Analysefase heb ik verschillende activiteiten gedaan. Om te beginnen heb in de klantwensen omgezet naar functies. Toen heb ik aan de hand van de input en output enkel functies kunnen analyseren en tot slot heb ik op basis van het nadenken over de drie functiegroepen(verwerken, transporteren of toevoeren en opslaan of bufferen) enkele functies kunnen opstellen.
R
Beschrijf het resultaat van de opdracht en hoe de verschillende betrokkenen (medestudenten, experts, opdrachtgever enzovoort) erop reageerden. Wat is er vervolgens met dat resultaat gebeurd?

Mijn groepsgenoten hebben de lijst met functies nagekeken en de functieboom gecontroleerd. Hoewel mijn groepsgenoten de functieboom goedkeurden, kregen wij op de functieboom toch feedback van onze begeleider en is de functieboom aangepast.
R
Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders aanpakken en waarom?

Ik heb hiervan veel geleerd, toch zou ik de volgende keer de functieanalyse willen splitsen in twee delen omdat ik nu veel belangrijke en onbelangrijke dingen door elkaar heb gehaald. Als de functieanalyse in twee delen opgesplitst zou worden, zou deel 1 belangrijk zijn, en ook daadwerkelijk in het ontwerp moeten komen, en deel twee zou minder belangrijk zijn en dus niet perse in het ontwerp moeten komen. Dit geeft denk ik nog meer overzicht in de functies.
T
Geef een voorbeeld van een andere situatie waarin je deze competentie kunt toepassen.

Het opstellen van een functieanalyse kan ik goed gebruiken bij mijn projecten in de toekomst, het opstellen van een functieanalyse is namelijk iets wat heel belangrijk is en wat de ontwerper meer zicht geeft op datgene wat hij daadwerkelijk moet ontwerpen. Daar komt bij dat elk product dat ontworpen wordt, 1 of meerdere functies heeft en dus is het makkelijk om deze te analyseren 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten