Je kunt berekeningen uitvoeren aan de mechanische, de elektromechanische en de elektrische constructie van de machine.
Niveau eis 1:
· Heeft algemene kennis van en inzicht in relevante en actuele vakgebieden
· Kan kennis en inzicht toepassen in werk- of leersituaties met enkelvoudige specifieke problemen
· Kan van een enkelvoudig probleem een analyse maken
· Kan doelen formuleren en activiteiten bedenken om doelen te halen
S
|
Geef een of meer voorbeelden van opdrachten (situaties) waarmee je deze competentie kunt aantonen. Wat was er aan de hand?
Tijdens de cursus The MECHATRONIC Engineer heb ik, als deelnemer van een team van 5v studenten, een ontwerpopdracht uitgevoerd. We moesten hierbij een hovercraft bouwen die pakketjes kan afleveren. Ze noemden het een Hoverbot. Deze cursus maakte deel uit van de HBO Bachelor-opleiding Engineering, aan de HZ University of Applied Sciences te Vlissingen. Het is een eerstejaars cursus, gepland in kwartaal 2.
De opdracht uit deze cursus bestond uit het in teamverband ontwerpen en realiseren van een vaartuig, een HOVERBOT. Een autonome, zwevende robot om pakketjes af te leven in een parcours. We hadden de rol van Mechatronic Engineer.
We moesten voor verschillende leerlijnen (Mechanical Engineering, Drive Technologie en Electrical Engineering) berekeningen uit voeren.
|
T
|
Beschrijf de exacte opdracht en de taak/rol die jij had. Geef ook aan of het om een complexe taak ging en waaruit dat bleek. Wat moest je doen?
Ik heb de kennis die ik heb opgedaan in de lessen gebruikt om samen met een groepsgenoot berekeningen te doen voor de bepaling van onze accu. Daarnaast hebben wij ook de totale luchtweerstand berekend.
|
A
|
Beschrijf de activiteiten die je achtereenvolgens hebt ondernomen in het kader van deze opdracht. Wat heb je concreet gedaan?
Voor het totale vermogen te kunnen berekenen moet ik eerst uitzoeken wat voor stroom alle componenten nodig hebben om te kunnen werken. Gelukkig is dit niet moeilijk, omdat ik weet dat er weinig actoren zijn. Maar dit moet wel gedefinieerd worden. Met deze uitslag kan ik een geschikte accu uitzoeken die niet te veel kost. De berekening van het vermogen zal bestaan uit twee reactoren of ter wel twee motoren (12 volt DC). De rest gaat via het 5 volt circuit van Arduino. De luchtweerstand is te berekenen, maar komt waarschijnlijk niet overeen met de praktijk dus dat moet even vastgelegd worden. Waarom het waarschijnlijk niet overeen komt doordat we niet 100% de theorie kunnen nabouwen. Maar als we boven de theorie waarde blijven moet dit goed zitten.
|
R
|
Beschrijf het resultaat van de opdracht en hoe de verschillende betrokkenen (medestudenten, experts, opdrachtgever enzovoort) erop reageerden. Wat is er vervolgens met dat resultaat gebeurd?
De resultaten zijn specificaties die wij kunnen gebruiken voor het kopen van een pomp. Daarnaast is ook nog het resultaat dat wij een accu konden bestellen omdat wij nu wisten aan welke specificaties de accu moest voldoen.
|
R
|
Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders aanpakken en waarom?
Ik heb er veel van geleerd, niet alleen het berekenen van de accu en de luchtweerstand maar ook het uitzoeken welke formules ik nodig heb voor het berekenen van bepaalde dingen.
|
T
|
Geef een voorbeeld van een andere situatie waarin je deze competentie kunt toepassen.
Een andere situatie waarin ik deze competentie kan toepassen, is bij volgende (mechatronica) projecten op school, en wanneer ik zelf een keer een projectje wil doen, privé of voor mijn PVCC.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten