STARRT-forumulier Ld 2.2.2

STARRT-formulier bij leerdoel: Ld2.2.2
Je kunt systematisch komen tot een onderbouwde samenstelling van componenten om de functies te realiseren (kwalitatieve synthese).

Niveau eis 1:
·        Heeft algemene kennis van en inzicht in relevante en actuele vakgebieden
·        Kan kennis en inzicht toepassen in werk- of leersituaties met enkelvoudige specifieke problemen
·        Kan van een enkelvoudig probleem een analyse maken
·        Kan doelen formuleren en activiteiten bedenken om doelen te halen



S
Geef een of meer voorbeelden van opdrachten (situaties) waarmee je deze competentie kunt aantonen. Wat was er aan de hand?

Tijdens de cursus The MECHATRONIC Engineer heb ik, als deelnemer van een team van 5 studenten, een ontwerpopdracht uitgevoerd. We moesten hierbij een hovercraft bouwen die pakketjes kan afleveren. Ze noemden het een Hoverbot. Deze cursus maakte deel uit van de HBO Bachelor-opleiding Engineering, aan de HZ University of Applied Sciences te Vlissingen. Het is een eerstejaars cursus, gepland in kwartaal 2.

De opdracht uit deze cursus bestond uit het in teamverband ontwerpen en realiseren van een vaartuig, een HOVERBOT. Een autonome, zwevende robot om pakketjes af te leven in een parcours. We hadden de rol van Mechatronic Engineer. 

Mijn competententies ten opzcihte van dit leerdoel wil ik aan gaan tonen door middel van een stuk van de onderdelenlijst met specificaties en een materiaalkeuze omschrijving
T
Beschrijf de exacte opdracht en de taak/rol die jij had. Geef ook aan of het om een complexe taak ging en waaruit dat bleek. Wat moest je doen?

Omdat de robot die wij moeten maken eigenlijk gewoon een hovercraft is, heb ik eerst gekeken hoe andere mensen die een hovercraft zelf hebben gemaakt, dit hebben gedaan. Verder heb ik gekeken welke onderdelen er voor onze hovercraft essentieel zijn. Daarna ben ik gaan kijken van welk materiaal wij het gingen maken. Dit heb ik op dezelfde manier gedaan, door gewoon te kijken hoe andere mensen het hebben gedaan. Tot slot heb ik heel veel getest met verschillende ideeën en oplossingen maar ook heb ik veel afwegingen gemaakt tussen gewicht, kosten en uiterlijk om tot een beslissing te komen. 
A
Beschrijf de activiteiten die je achtereenvolgens hebt ondernomen in het kader van deze opdracht. Wat heb je concreet gedaan?

Ik heb YouTube filmpjes gekeken en op modelbouwforums gezocht naar verschillende oplossingen voor problemen. Daarna heb ik de verschillende oplossingen getest op ons testmodel. En tot slot heb ik afwegingen gemaakt en heb ik de onderdelen voor onze hoverbot besteld. 
R
Beschrijf het resultaat van de opdracht en hoe de verschillende betrokkenen (medestudenten, experts, opdrachtgever enzovoort) erop reageerden. Wat is er vervolgens met dat resultaat gebeurd?

Het resultaat van mijn werk was een lijst met onderdelen die besteld waren. Verschillende medestudenten hadden de mening dat 4 pc vennetjes als lift niet ging werken. Anderen vonden de luchtbed pomp saai maar onze mening was dat het veel lucht verplaatst, simpel te monteren en makkelijk aan te sluiten is. 
R
 Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders aanpakken en waarom?

Wat ik er van geleerd het is dat je goed moet kijken welke specificaties erbij staan want onze 4 pc vennetjes konden niet voldoende lucht verplaatsen, om onze hovercraft omhoog te krijgen. Dit kwam omdat de vennetjes dit alleen konden als ze geregeld werden. Ook heb ik ervan geleerd dat het veel handiger is om een bestaand idee te gebruiken dan een idee zelf verzinnen. 
T
Geef een voorbeeld van een andere situatie waarin je deze competentie kunt toepassen.

Een andere situatie waarin ik deze competentie kan toepassen, is bij volgende (mechatronica) projecten op school, en wanneer ik zelf een keer een projectje wil doen, privé of voor mijn PVCC. Het is in iedere situatie opnieuw belangrijk dat componenten goed op elkaar aansluiten. Dus door goed vooronderzoek naar benodigde componenten en het onderzoeken van belangrijke specificaties krijgt een project meer kans op goed werkend resultaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten